I skrivande stund består Call Of Duty eller CoD som ungarna
kallar det av åtta olika delar. Om man tittar lite på storyn i dessa åtta delar
så kan man egentligen dela in dem i tre olika ämnen eller stories. De två
första och CoD world at war är scenerna tagna ur olika slag under andra
världskriget. Dessa scener eller delar kan man använda sig genom att man kan
låta sina elever som spelar dessa spel göra ett studiebesök och vara med i
slaget och återberätta det, kanske också genom att man låter dem använda sig av
filmer och böcker för att göra jämförelser och försöka hitta fel.
Call of Duty 1:
Spelet är indelat i tre kampanjer, Amerikansk, Brittisk och
Rysk
I den första delen som är den amerikanska börjar man med att
man utbildas i ett träningsläger för att senare få hoppa fallskärm under slaget
om Normandie. Denna kampanj avslutas med att man deltar i Ardenner offensiven
där man ska försvara och inta ett antal bunkrar. I denna avslutande del hittar man stora
likheter med den amerikanske TV-serien Band of Brothers vilket är en stor hjälp
i undervisningen där man kan peka på ett antal likheter både i miljöer och
personer. Värt att nämna är att när de olika uppdragen laddar så får man känna
Private Miller, som man spelar, i dagboksform. Man märker hans vikande psyke
över vad han är med om och hur hans person förändras, vilket kan vara bra att
jobba med om man använder sig av spelet i undervisningen.
Andra delen av CoD 1 får man vara med i ett kraschande
glidflygplan som hamnar strax utanför Caen och den kända Pegasusbron. Den
brittiska kampanjen som detta är fortsätter med att man får delta i små grupper
i den nybildade specialstyrkan SAS, bland annat gör man ett ”besök” på det
tyska krigsskeppet Tirpitz. Denna del är inspirerad av filmen ”den längsta
dagen”
Tredje och sista kampanjen utspelar sig inom den röda armén
och slaget vid Stalingrad där man får spela både prickskytt och fotsoldat. Om
man har sett filmen ”Enemy at the Gates” kan man inte undvika att se de
uppenbara likheter som finns mellan den sovjetiska kampanjen i Stalingrad och
filmen vilket naturligtvis ger upphov till att jämföra och jobba aktivt med
källkritik. I huvudsak utspelas denna tredje del av spelet i stadsmiljö där man
är både i Stalingrad och Berlin.
CoD 2 fortsätter i samma anda som ettan men där börjar
spelet i Moskva där man tränas. Träningsledaren är en barsk typ som hela tiden
understryker att den enskilda soldaten är inte värd någonting vilket ger en
möjlighet för en lärare att diskutera. Man får bland annat kasta potatis
istället för handgranater på grund av och det understryker också
träningsledaren att man inte är värd att träna med riktiga handgranater. Mitt under träningen blir det allvar och
nästa uppdrag är i Stalingrad vilket man inte lämnar under hela kampanjen.
Nästkommande kampanj är man återigen britt och den är
indelad i två delar. I den första delen deltar man i ett antal småslag i
Nordafrika, man får bland annat köra stridsvagn. Den andra delen av den
brittiska kampanjen är man återigen i dagen D och där är man en del av slaget
om Caen i Frankrike.
Den avslutande amerikanska kampanjen fortsätter man under
dagen D, vid Point Du Hoc och senare ska man ta över ett område som kallas Hill
400 och även försvara den. Kampanjen avslutas vid floden Rhens stränder.
I dessa två tidigare delar han man uteslutande varit i
Europa och spelat ett stort antal banor och slag, fått ta del av de olika
miljöerna som fanns i Europa under det andra världskriget och fått ta del av de
händelser som inträffade där. Märk väl att det finns även en tredje del som
utspelar sig under andra världskriget men den kom aldrig ut till PC och där får
man chans att vara med i den polska och canadensiska armén förutom de andra tre
länderna.
I CoD World at War finns det bara två delar men de är desto
längre i sin tur. Den första utspelar sig i sydostasien där man reser från ö
till ö och bland annat på ön Okinawa. För det mesta är man i en ogenomtränglig
djungel där man utsätts för ett antal bakhåll av den japanska armén.
Den ryska kampanjen börjar återigen i Stalingrad och där de
har återigen tagit inledning av filmen ”Enemy at the Gates”. Det känns lite
tjatigt till en början men de har verkligen jobbat hårt med miljöerna i detta
spel och det är oerhört verklighetstroget. När scenerna från Stalingrad är slut
tas man till utkanterna av Seelow och slaget om Seelowhöjderna. Efter detta
kastas man in i en stridsvagn och man ska slå sig genom de tyska linjerna i
slaget om Kursk och spelet avslutas i Berlin där man strider från hus till hus
och slutligen får sätta den sovjetiska flaggan på riksdagshuset i Berlin.
Frågan är då hur man ska använda sig av dessa tre spel i
undervisningen och då får man nog välja själv lite som pedagog. Men jag kan se
att det bästa utfallet får man om man först låter eleverna spela något av
spelen fram till en punkt som man har bestämt innan. Man kanske har tänkt sig
att använda sig av spelen för att titta lite närmare på Stalingrad. När de
spelat igenom till den punkt man bestämt så sätter man sig och pratar igenom
vad eleverna har sett och vad de tyckte. Sen är det dags att ta reda på lite
fakta och det gör man som man egentligen brukar, med hjälp av filmer, böcker
och uppslagsverk. Utifrån den fakta man
har gett eleverna så kör man igenom scenerna kring Stalingrad ytterligare en
gång och sen ber man eleverna reflektera kring vad de gjort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar